Studietankar

Jag undrar verkligen hur jag skulle ha klarat studierna ifall jag hade varit tvungen att plugga på det gamla vanliga sättet. Ganska dåligt skulle jag tro. För att stryka under i böcker och föra anteckningar i ett block bredvid har aldrig varit min grej. Nu laddar jag istället ner de artiklar jag vill läsa i Mendeley där jag kan stryka under direkt i dokumentet. Jag kan också kopiera det jag strukit under till små post-it-lappar och skriva till egna kommentarer direkt i texten medan jag läser. Sedan kan jag med ett klick samla alla dessa anteckningar i ett prydligt dokument och ta med mig detta till basgruppen. Smidigt och enkelt!

Undrar jag vad mina basgruppsmedlemmar läst kan jag titta i vår gemensamma mapp i dropboxen och undrar jag vad de tyckte om det de läst kan jag titta in i vårt gemensamma dokument i google docs. Undrar jag något akut kan jag också skicka ett mess till vår gemensamma SMS-grupp.

Allt detta är ju väldigt smidigt, men samtidigt kan jag inte låta bli att stanna upp och undrar om det underlättar eller inte. På den gamla goda tiden så hade man troligen en kanske två böcker att läsa, medan jag har ett obegränsat litteraturuppbåd. Detta gör att jag aldrig känner mig riktigt klar och alltid undrar om det finns något mer som jag borde läsa vilket resulterar i alldeles för mycket litteratursök och som följd av detta för litet faktiskt läsande. Visst är jag tacksam för att min kunskapsinsamling inte begränsas av vad min kursansvarig anser att jag bör lära mig, men med friheten kommer också ett betungande ansvar.

På den gamla goda tiden hade man inte heller en blogg som pockade på ens uppmärksamhet…
Lämna en kommentar

Filed under Plugg, Psykologi, Tankar

Kommentera

