Förkortningar

Jag har under våren fått små rysningar varje gång kvällspressen eller människor i min omgivning använt Mellon som en förkortning av Melodifestivalen. Det är inte förkortandet i sig jag har något emot, utan jag tror nog att det mest har att göra med att ordet Melodifestivalen i min värld inte ska användas så ofta att det ska behöva förkortas. Dessutom låter det riktigt löjligt.

Andra förkortningar tycker jag är roliga. Att mina pojkar säger Adde istället för Adolf Hitler i sina vilda diskussioner tycker jag mest är underhållande.

De förkortningar som annars är användbara är ju just de som fyller en funktion. LiU istället för Linköpings Universitet förenklar helt klart samtalet. Tuben istället för tunnelbanan kan jag också klara av, även om det är på gränsen till lite väl mycket svengelska. Men när Koreanen idag förkunnade i ett mess att hon satt på pennan (pendeltåget) så tyckte jag att det hade gått för långt. Pennan? Verkligen? Herregud… Hört talas om pendeln?

Nu är detta givetvis inte ett påhopp på Koreanen, utan mera ett påhopp mot löjliga förkortningar i allmänhet och stockholmska i synnerhet. Koreanen fick veta av mig att jag tyckte att hon snarast skulle lämna Stockholm för att bli av med åkomman och eftersom hon var på väg till Uppsala och en Viktigprick så tror jag nog att ordningen strax är återställd.
För mer språknörderi se Viktigpricks senaste inlägg.
1 kommentar

Filed under Gnäll, Jag, Nördvarning, vardagsbetraktelser, Vänner

One response to “Förkortningar

  1. En annan bra är ”uni” för universitetet. Men det behöver förstås inte ni Östgötar eftersom ni redan har det slagkraftiga ”Liu”. För övrigt finner jag det lustigt att man i Frankrike gärna förkortar ”la faculté” till ”la fac”.

Kommentera

