Klädkod på gymmet

När jag var på gymmet idag funderade jag lite medan jag sprang på löpbandet på vad folk runt omkring mig hade på sig. Jag slogs, som flera gånger förr, av insikten att mängden kläder står i direkt korrelation till självförtroende hos individen i fråga. Och, eftersom vi är på ett gym, är detta självförtroende troligen högt korrelerat med hur vältränad individen är.

Då jag såg mig omkring såg jag tre kategorier av kläder:

Den första kategorin får representeras av den stora T-shirten som döljer kroppens konturer helt. Denna bärs av en individ som inte tycks helt bekväm med att vara i gymmet och denna individ pratar mycket sällan med människor runt omkring.

Den andra kategorin är en mellankategori som består av tajta kläder av olika slag där konturer syns, men individen är fortfarande förhållandevis vältäckt. Dessa personer kommer gärna i par till gymmet, men representeras också av mig som kommer ensam, men som gärna pratar med någon om tillfälle ges.

Den tredje, och nästan mest intressanta kategorin är den som består av individer som ser ut att vilja visa upp sin kropp. Dessa individer får dels representeras av en kille som jag såg stå och träna med två andra, mindre, killar. Denna kille hade ett mycket åtsittande linne på sig som inte gjorde det till en hemlighet att han var ordentligt vältränad. Jag studerade honom medan han lyfte en vikt snabbt upp och ner medan han pratade med de andra killarna. Detta såg inte ut att ge honom särskilt mycket träning av hans muskler, men när han var färdig förstod jag att det inte var dem han tränade för då var det en av de andra killarnas tur, och för honom gick det inte riktigt lika lätt. Killen jag studerade tränade alltså inte sina muskler utan sitt självförtroende.

En stund senare kom en tjej in i lokalen. Henne fick killen syn på och såg väldigt glad ut, men han var inte riktigt den enda kille som blev glad över att se henne, det blev många av de andra killarna också och alla skulle kramas. Tjejen i fråga hade en vältränad kropp som hon visade upp i endast en sport-BH och ett par tights. Något fick mig därför att tro att inte heller hon bara var där för att träna sin fysik…

4 kommentarer

Filed under Intressant, Psykologi, Tankar

4 responses to “Klädkod på gymmet

  1. Mycket intressant iakttagelse av psykologistudenten. Jag tillhör nog kategori nr 2 jag med.

    • kajsatankar

      Man tackar 🙂 Jag insåg medan jag skrev det hur mycket av de ”akademsika” orden som smög sig in i texten, men jag fann det också underhållande!

  2. Kan bara hålla med om din iakttagelse. Det är spännande med alla som tillbringar tid i gymmet för att umgås och inte träna. Här har vi en drös som ser ut att bara gå omkring och prata med andra som tränar, självfallet är dessa flanörer sjukt vältränade och galet lättklädda. Jag undrar när de tränar?

Kommentera

