Maktmissbruk

Min personlighet gör det lite knepigt för mig ibland. Kombinationen av att jag tycker att det är viktigt med rättvisa och att stå upp för mina åsikter och att jag tycker att det är väldigt jobbigt att andra människor blir arga på mig är en besvärlig kombination.

Just nu ligger jag i fejd med kursansvarig därför att klassen vill anonymisera våra tentor, vilket jag har tagit på mig och gjort en lista med nummer istället för namn. Nu vill han ha denna lista så att han kan titta på den så fort han har rättat klart. När jag frågade honom varför jag inte kan komma med listan till honom när det är dags att rapportera in betygen kom han med argumenten att ”han vill ha det så”, ”så har han gjort tidigare år” och att ”han behöver listan”. Något verkligt argument fick jag inte och det gör mig förbannad! (…och rädd på samma gång, för nu är han arg.)

Jag blir förbannad eftersom jag känner att han spelar på sin makt; om vi inte gör som han säger går han nämligen inte med på anonymiseringen. Varför ska det vara så svårt att ge mig ett hållbart argument?

Maktmissbruk gör mig ursinnig!

2 kommentarer

Filed under %#&€!*:^, Jag, Plugg, Psykologi

2 responses to “Maktmissbruk

  1. Clara

    STÅ PÅ DIG!!! Maktmissbruk är oförlåtligt och bör aldrig försvaras! Jag hejjar på dig här bortifrån! Bamsekram!!!! ❤

  2. kajsatankar

    Tack, så mycket! Nu ser det ut att ha löst sig i alla fall 🙂

Kommentera

