”Jag vill sitta breeeeevid dig!”*

*citat för de insnöade i ”Star wars på svenska” – dit jag inte räknas, men man snappar ju upp ett och annat m h a den frekventa citeringen.

Vilda och jag har alltid haft svårt att samsas när det gäller att sitta i knät eller ligga på magen. Hon tycker att jag rör mig för mycket och jag kan inte sitta blick stilla, hur mycket jag än anstränger mig. Nätterna har jag löst på ett finurligt sätt genom att jag har en låg bokhylla som sänggavel där Vilda har ett litet krypin i en smyg. Men, det faktum att jag tyckte att jag var finurlig behöver ju inte leda till att Vilda tycker det. Dock hade jag turen med mig och nu har vi vår rutin inrutad – jag i sängen och hon i sitt lilla krypin.

Idag insåg jag att just konceptet med att ”sitta bredvid” är något som Vilda verkar tycka mycket om. I de fall jag sitter vid skrivbordet ligger hon i sin egna lilla rottingsoffa bakom mig, men då hon ligger där ofta annars också, så har jag inte förr kopplat det med att ”sitta bredvid”. Idag har jag dock parkerat mig i skinnfåtöljen vid fönstret för dagens läsning och detta har resulterat i att Vilda ligger på fönsterbrädan bredvid mig, något hon sällan gör annars. Alltså bör hennes val av sittplats vara förknippat med mig – kära nån!

Lite då och då besöker hon mitt knä för en trevlig gosstund – tills jag rör mig förstås.

Vilda vet hur hon ska göra för att få mattes irritation över dålig sömn, på grund av hennes nattliga monologer, att blekna.

Lämna en kommentar

Filed under Hemma, Katt, vardagsbetraktelser

Kommentera

