Morgonens skratt

Jag inser att det har blivit väldigt mycket Gardell här inne på sistone, men jag kan liksom inte låta bli då han så ofta säger eller skriver saker så mitt i prick. Idag publicerade han denna text både i sin blogg och på expressens kultursida:

”När de exalterade Sverigedemokraterna skulle hylla sin ledare som tagit dem in i Riksdagen sjöng de sådär fotbollskörskrålande (med försök till basröster trots att de unga gossarna uppenbarligen var tenorer/goss-sopraner, men sånt tycker jag bara är gulligt): JIMMY ÅKESSON TJALLA LA LA LA! JIMMY ÅKESSON TJALLA LA LA LA!

Nu har jag inget som helst emot sången JIMMY ÅKESSON TJALLA LA LA LA!

Den var glad och medryckande, det var nästan lite svårt att sitta still hemma i soffan: JIMMY ÅKESSON TJALLA LA LA LA!

Min enda invändning är rent sverigedemokratisk. Enligt dem själva skall nämligen kulturen ha ”folklig förankring och på ett tydligt sätt lyfta fram det nationella och lokala kulturarvet”.

Pojkar, pojkar, pojkar: nu förstår jag att ni var glada och liksom rycktes med lite obetänksamt, men JIMMY ÅKESSON TJALLA LA LA LA! är möjligen folkligt men hur i all världen lyfter det fram det svenska ”nationella och lokala kulturarvet?”

När ni nu fick chansen att visa på era höga ambitioner, hur gick det så fel? Eller var det så att ni i stundens hetta inte kom på någon sång som lyfte fram det nationella och lokala kulturarvet?

JIMMY ÅKESSON TJALLA LA LA LA! hade visserligen en nyskriven svensk text (Bravo!!!) men melodin var ju uppenbarligen ”Brown girl in the ring” som gjorts känd av negerorkestern Boney M.

Sången är från början dessutom en traditionell visa från Väst-Indien. VÄST-INDIEN!!!

Hur kunde ni? Hur tänkte ni? Jimmy Åkesson! Som nybliven sympatisör tar jag mig för pannan!

En ursäkt och en förklaring är verkligen på sin plats!

Nästa gång ni vinner något val vill jag därför redan nu att Du lovar att ni i glädjeruset sjunger någon av följande sånger:

”Tula hem och tula vall, tula långt bort i mossen”, ”Jag vet en dejlig rosa”, ”Gammal Fäbopsalm från Dalarna” eller möjligen ”I fjol så gick jag med herrarna i hagen”.

Med varma men bekymrade hälsningar

Din Jonas

Ja, vad säger man? Är inte detta humor, så säg?

Lämna en kommentar

Filed under Ajdå..., Glad, Roligt!

Kommentera

