Världen i en mataffär

När jag var och handlade ikväll så var Hemköp fullt av utbytesstudenter. Runt omkring mig hörde jag spanska, franska, japanska och engelska och alla gick de omkring och pekade och lyfte på varor och förundrades över vilka exotiska matvaror de nu skulle få lära sig att leva på den närmaste tiden. Jag log åt dem och tänkte på hur det var för mig när jag själv gick omkring på samma sätt i en mataffär i Spanien. Allt är nytt och spännande, men om bara en månad kommer allt detta nya att vara vanligt och vardag för dem. Och det är så det ska vara när man plockar på sig nya erfarenheter i livet.

Den roligaste episoden ikväll var när en vänlig, japansk kille frågade mig om jag kunde översätta en lapp som satt på en korg åt honom. Jag förklarade då att den berättade att i denna korg ligger det frukt åt barnen ifall de blir hungriga när de är och handlar med sina föräldrar. Killen tittade då frågande på mig och undrade om det då var okej att han tog en banan? ”Sorry, not really”, svarade jag och blev mycket hövligt tackade för hjälpen.

En trevlig tur till affären, helt enkelt.

2 kommentarer

Filed under Mat, Roligt!, vardagsbetraktelser

2 responses to “Världen i en mataffär

  1. stnc

    Min bästa gulliga gam kanske kan tänka sig att se över stavningen i rubriken, första gången jag läste var jag mest förvirrad och undrade var de där mattorna var någonstans. Nåväl, mat eller matta så låter det sådär lagom vardagstrevligt.

Kommentera

