Musikminne

Jag sitter på ett tåg i södra Vietnam, på en brits av trä. Bredvid mig sitter Camillla och mittemot sitter Mattis. Runt omkring mig pratas det Vietnamesiska. Uppe på hatthyllan ligger en säck med ris som en man klädd i kostym just bar in. Lukten på tåget är speciell, den är inte illa, men heller inte god. Jag kan bäst beskriva den som varm, fuktig och söt. Rytmen av tågets framfart är lugnande och jag lägger mina fötter bredvid Mattis för att vila ryggen som gör ont av träsätet.

Jag tittar ut genom fönstret och ser risfälten breda ut sig. Vädret är gråmulet och jag ser en kvinna i en stråhatt och slitna kläder vandra runt på fältet. Jag minns hur jag blev tagen av ögonblicket, ett så vardagligt ögonblick för henne är ett ovanligt och minnesvärt ögonblick för mig.


Lämna en kommentar

Filed under Minnen, Musik, Vänner

Kommentera

