Solsken och vågskvalp

Jag hade rätt. Sol, luft och havets ljud gjorde gott. Jag fick ny energi av att låta tankarna flyga fritt och höra alla naturens ljud. Och av att få vara helt själv.

Jag har insett två saker om den inre dialogen med mig själv. Å ena sidan att jag inte bör lyssna allt för mycket på den, men också å andra sidan att jag behöver lyssna på den ibland. För om jag har låtit den gå en tid som på repeat i huvudet så tar den tillslut så stor plats att den är i vägen. Om jag då ger mig en stund för mig själv då jag låter den komma fram främst bland tankarna så tar den inte lika stor plats längre. Den tonar ut och lägger sig bak i periferin igen.

Tankarna blir sorterade, jag kan kasta bort sådant jag inte vill ha kvar, arkivera sådant jag bör komma ihåg och spinna vidare på små tankefrön som jag sått. 

Det kan kanske liknas vid meditation. Förutom att jag låter tankarna stanna ett tag innan jag låter dem passera.

Lämna en kommentar

Filed under Naturen

Kommentera

