Äkta känslor

Det finns vissa saker som är mer underbara än andra med att jobba med små barn. Det härligaste, rakt igenom, är att de är så spontana. De säger alltid vad de tänker och känner och det tycker jag känns så frigörande. Här följer några av mina favorithändelser:

Jag har precis väckt några lite större barn som har tidsbegränsat hur länge de får sova. Medan jag står och fixar med några saker så märker jag hur en liten flicka står bredvid mig. På frågan ”Vad vill du, gumman?” så svarar hon; ”Hålla dig i handen.”

Tänk om. Tänk om vi vuxna också kunde fråga varann ibland; får jag hålla i din hand?

Vissa barn kommer man närmre. Nästa anekdot är om en liten flicka. På grund av tystnadsplikt tänker jag inte beskriva den här flickan. Vi har dock fått en liten relation och hon kan ty sig till mig ibland. Jag har också lärt mig att förstå hennes språk, för som många barn under två år så har hon skaffat sig ett eget. Då är det en extra speciell känsla när hon på morgonen när jag kommer skiner upp och för första gången säger något mycket, mycket likt ”Kajsa!”. Mitt hjärta smälter.

Sedan smälte mitt hjärta en annan dag, i en annan episod med en liten flicka som står mig nära. Vi var få kvar och hon och jag hade umgåtts en stund och jag bar just då på henne. Då berättade jag att det var dags för mig att gå hem varpå hon slår armarna om halsen på mig i en underbar kram och säger ””Näe!”. Därefter släpper hon efter lite så jag kan se hennes ledsna ögon och hennes darrande underläpp. Ja, jo, jag stannade några minuter extra.

Alla dessa anekdoter beskriver riktig kärlek och värme. Inget är konstlat, inget är falskt, allt är äkta och sant. Det är därför jag kan ta gråten och bråken, för jag vet att de är äkta och jag vet att de följs av äkta kärlek, värme och respekt. Nog är det många vuxna som har ett och annat att lära av barnen…



Lämna en kommentar

Filed under Barn

Kommentera

